به گزارش گروه اجتماعی مشرق، ساعت ۹:۱۸ دقیقه صبح یکشنبه ۱۹ مردادماه سالجاری یک فروند هواپیمای
آنتونوف ۱۴۰ بلافاصله پس از برخاستن از باند فرودگاه مهرآباد دچار سانحه شد
و سقوط کرد.
در همان روز سقوط آنتونوف ۱۴۰ وزارت راه و شهرسازی احمد مجیدی معاون مدیریت بحران امور دولت و مسئول هماهنگی امور استانها را بهعنوان مسئول پاسخگویی در خصوص سانحه هوایی معرفی کرد.
مجیدی پس از این انتصاب اعلام کرد: کمیسیون بررسی سانحه بلافاصله در محل سانحه حضور یافته و در حال خروج جعبه سیاه هواپیما به منظور بررسی علت سانحه هستند.
وی تاکید کرد: تنها مرجع تعیین علت سانحه، کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری است.
اطلاعرسانی در رابطه با جزئیات سانحه سقوط آنتونوف ۱۴۰ آنچنان بر وفق مراد رسانهها بود که حتی رئیس سازمان هواپیمایی نیز که علاقهای به مصاحبه ندارد حدود دو ساعت پس از مخابره خبر سقوط آنتونوف، دلیل بروز حادثه را انحراف هواپیما از مسیر اعلام کرد.
جهانگیریان با بیان اینکه این هواپیما حامل ۴۰ نفر مسافر و ۸ نفر کرو و خدمه پرواز بوده که ۹ نفر از مصدومان سانحه به بیمارستان اعزام شدهاند، بیان کرد: تیم بازرسی سازمان هواپیمایی کشوری هماکنون در محل سانحه هستند که پس از بررسیهای لازم دلیل وقوع این حادثه اعلام میشود.
بهطور همزمان نیز مسئول پاسخگویی مصاحبههای پیدرپی را در این زمینه انجام میداد. مجیدی در گفتوگو با تسنیم از پیدا شدن جعبه جعبه سیاه هواپیمای آنتونوف خبر داده و گفته بود: هواپیمای سانحه دیده شرکت هواپیمایی سپاهان ۴۸ نفر مسافر و خدمه داشت که ۹ نفر از آنها در حادثه مجروح شده و به بیمارستانهای پیامبران و امام و درمانگاه ساها منتقل شدهاند.
وی با بیان اینکه متاسفانه ۳۹ نفر در این سانحه جان خود را از دست دادند، تصریح کرد: کشته شدگان این حادثه هوایی ۲۴ نفر مرد، ۱۰ نفر زن، یک دختر سه ساله، یک دختر شیرخوار، یک دختر ۱۷ ساله و ۲ نفر پسر بچه بودهاند.
یک روز پس از سقوط نیز مجیدی از مکاتبه با کشور سازنده برای بازخوانی جعبههای سیاه هواپیمای سانحهدیده آنتونوف۱۴۰ طی امروز خبر داده و به تسنیم و گفته بود: کارشناسان ایرانی توانایی بازخوانی اطلاعات جعبههای سیاه هواپیمای مذکور را دارند.
تقریبا این مصاحبه یکی از آخرین اظهارات مسئول پاسخگویی سانحه هوایی آنتونوف ۱۴۰ بود و تماسهای مکرر در روزهای بعدی با مجیدی ره به جایی نبرد.
این در حالی بود که سازمان هواپیمایی کشوری نیز با چند روز فاصله همین رویکرد را در پیش گرفت و رئیس این سازمان دیگر پاسخگویی تماس رسانهها نبود. بازخوانی ۵۰ درصد از جعبههای سیاه یکی از آخرین خبرهایی بود که سایت سازمان هواپیمایی کشوری شش روز پس از سقوط آنتونوف آنرا به نقل از جهانگیریان منتشر و تاکید کرد: سازمان هواپیمایی کشوری با تمام توان در تلاش است در کوتاهترین زمان ممکن، عوامل سانحه را اعلام کند.
به گزارش تسنیم، حدود ۱۷ روز از اطلاعرسانی معاون وزیر راه و شهرسازی میگذرد اما نه مسئول پاسخگویی سانحه سقوط آنتونوف ۱۴۰ هواپیمایی سپاهان در این مدت پاسخگو بوده و نه اینکه سازمان هواپیمایی کشوری درباره روند بازخوانی جعبههای سیاه و اقدامات احتمالی انجام شده اطلاعرسانی کرده است.
پنج سال پیش در آسمان قزوین یک فروند هواپیمای توپولوف ۱۵۴ هواپیمایی کاسپین سقوط کرد و ۲۱ ماه بعد یعنی در اسفندماه ۸۹ دلیل بروز این سانحه اعلام شد. به نظر میرسد آنتونوف ۱۴۰ سپاهان نیز سرنوشتی مشابه خواهد داشت، چراکه در آن زمان نیز مسئولان وقت قول اعلام دلیل سقوط را در اسرع وقت میدادند و رئیس کنونی سازمان هواپیمایی نیز همین وعده را به شکل دیگری میدهد.
در همان روز سقوط آنتونوف ۱۴۰ وزارت راه و شهرسازی احمد مجیدی معاون مدیریت بحران امور دولت و مسئول هماهنگی امور استانها را بهعنوان مسئول پاسخگویی در خصوص سانحه هوایی معرفی کرد.
مجیدی پس از این انتصاب اعلام کرد: کمیسیون بررسی سانحه بلافاصله در محل سانحه حضور یافته و در حال خروج جعبه سیاه هواپیما به منظور بررسی علت سانحه هستند.
وی تاکید کرد: تنها مرجع تعیین علت سانحه، کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری است.
اطلاعرسانی در رابطه با جزئیات سانحه سقوط آنتونوف ۱۴۰ آنچنان بر وفق مراد رسانهها بود که حتی رئیس سازمان هواپیمایی نیز که علاقهای به مصاحبه ندارد حدود دو ساعت پس از مخابره خبر سقوط آنتونوف، دلیل بروز حادثه را انحراف هواپیما از مسیر اعلام کرد.
جهانگیریان با بیان اینکه این هواپیما حامل ۴۰ نفر مسافر و ۸ نفر کرو و خدمه پرواز بوده که ۹ نفر از مصدومان سانحه به بیمارستان اعزام شدهاند، بیان کرد: تیم بازرسی سازمان هواپیمایی کشوری هماکنون در محل سانحه هستند که پس از بررسیهای لازم دلیل وقوع این حادثه اعلام میشود.
بهطور همزمان نیز مسئول پاسخگویی مصاحبههای پیدرپی را در این زمینه انجام میداد. مجیدی در گفتوگو با تسنیم از پیدا شدن جعبه جعبه سیاه هواپیمای آنتونوف خبر داده و گفته بود: هواپیمای سانحه دیده شرکت هواپیمایی سپاهان ۴۸ نفر مسافر و خدمه داشت که ۹ نفر از آنها در حادثه مجروح شده و به بیمارستانهای پیامبران و امام و درمانگاه ساها منتقل شدهاند.
وی با بیان اینکه متاسفانه ۳۹ نفر در این سانحه جان خود را از دست دادند، تصریح کرد: کشته شدگان این حادثه هوایی ۲۴ نفر مرد، ۱۰ نفر زن، یک دختر سه ساله، یک دختر شیرخوار، یک دختر ۱۷ ساله و ۲ نفر پسر بچه بودهاند.
یک روز پس از سقوط نیز مجیدی از مکاتبه با کشور سازنده برای بازخوانی جعبههای سیاه هواپیمای سانحهدیده آنتونوف۱۴۰ طی امروز خبر داده و به تسنیم و گفته بود: کارشناسان ایرانی توانایی بازخوانی اطلاعات جعبههای سیاه هواپیمای مذکور را دارند.
تقریبا این مصاحبه یکی از آخرین اظهارات مسئول پاسخگویی سانحه هوایی آنتونوف ۱۴۰ بود و تماسهای مکرر در روزهای بعدی با مجیدی ره به جایی نبرد.
این در حالی بود که سازمان هواپیمایی کشوری نیز با چند روز فاصله همین رویکرد را در پیش گرفت و رئیس این سازمان دیگر پاسخگویی تماس رسانهها نبود. بازخوانی ۵۰ درصد از جعبههای سیاه یکی از آخرین خبرهایی بود که سایت سازمان هواپیمایی کشوری شش روز پس از سقوط آنتونوف آنرا به نقل از جهانگیریان منتشر و تاکید کرد: سازمان هواپیمایی کشوری با تمام توان در تلاش است در کوتاهترین زمان ممکن، عوامل سانحه را اعلام کند.
به گزارش تسنیم، حدود ۱۷ روز از اطلاعرسانی معاون وزیر راه و شهرسازی میگذرد اما نه مسئول پاسخگویی سانحه سقوط آنتونوف ۱۴۰ هواپیمایی سپاهان در این مدت پاسخگو بوده و نه اینکه سازمان هواپیمایی کشوری درباره روند بازخوانی جعبههای سیاه و اقدامات احتمالی انجام شده اطلاعرسانی کرده است.
پنج سال پیش در آسمان قزوین یک فروند هواپیمای توپولوف ۱۵۴ هواپیمایی کاسپین سقوط کرد و ۲۱ ماه بعد یعنی در اسفندماه ۸۹ دلیل بروز این سانحه اعلام شد. به نظر میرسد آنتونوف ۱۴۰ سپاهان نیز سرنوشتی مشابه خواهد داشت، چراکه در آن زمان نیز مسئولان وقت قول اعلام دلیل سقوط را در اسرع وقت میدادند و رئیس کنونی سازمان هواپیمایی نیز همین وعده را به شکل دیگری میدهد.